was successfully added to your cart.

In veel plannen staan wel doelstellingen, maar ontbreken vaak de acties. Die twee goed aan elkaar koppelen blijkt voor elk bedrijf iedere keer een uitdaging.

E-Paper 2: Het Bedrijfsplan

‘’To achieve great things, two thing are needed: a plan and not quite enough time.”

Leonard Bernstein

 

Wat is een goed bedrijfsplan?

Ieder mens heeft wel eens een plan en een goed voornemen. De Alpe D’Huez beklimmen voor een goed doel, stoppen met roken en meer omzet realiseren het komende jaar.

Die uitdagingen maken het leven nu juist zo waardevol en leuk. Maar hoe kan het dan dat de meeste van die plannen niet uitkomen en we onze goede voornemens niet waarmaken?

‘Wij van WC-eend’

Na onze kennismaking tijdens een event voor het goede doel, drinken Tom ik een kop koffie  bij zijn bedrijf in de dienstverlening. Na enkele jaren van forse groei, vlakt deze af. Tom probeerde van alles. Het moest anders, maar hoe? Waar staan we over drie tot vijf jaar? Wat staat ons te doen om dat voor elkaar te krijgen? Met welk plan, met welke doelen? ‘’Help ons ‘ns, Robert’’.

Als eerste stap zijn we, Tom’s team en ik, op zoek gegaan zoeken naar antwoorden bij hun klanten en partners. Het werd duidelijk dat zijn accountmanagers in gesprekken de neiging hadden om enthousiast te vertellen vanuit het bedrijf en steeds minder goed naar klanten aan het luisteren waren. Hoe konden we dat veranderen?

Het enthousiasme over dat prachtige product of geweldige idee is heel herkenbaar. De neiging bestaat de behoefte van je klant te vergeten. Je bent te veel aanbodgericht gaan denken en doen. Zo van: ‘’Wij van WC-eend, adviseren u WC-eend’’.

Zelf trap ik ook nog wel eens in die val. Het is menselijk denk ik, want je bent trots op je product en voelt je zekerder door over het bekende te praten. Dat gedeelte van het gesprek voelt ook veel prettiger dan de ‘nee’ die mogelijk volgt nadat je je klant er enthousiast over verteld hebt.

“Als we nou eens beginnen met stoppen met die folders en de accountmanagers vraaggericht leren verkopen” zei ik tegen Tom. Hij baalde want hij had net nieuwe folders laten drukken. Om deze visie en dit voornemen om te zetten in lange termijn actie en daarmee groei, was geen losstaand verkoop plan nodig. Er moest een lange termijn businessplan komen wat vanuit het bedrijf ontstaan was en gedragen werd.

Sleutel: van Visie naar Actie

De visie ‘Waarom zijn we hier, waarom doen we wat we doen elke dag en hoe goed doen we dat’, en het er aan verbinden van doelen en doen, bleek veel lastiger dan gedacht.

In veel plannen staan wel doelstellingen, maar ontbreken vaak de actiesDie twee goed aan elkaar koppelen blijkt voor elk bedrijf iedere keer een uitdaging.

Met de inbreng, suggesties en ideeën van alle medewerkers hebben we het uiteindelijk het plan op papier weten te krijgen: SMART, actiegericht & kwartaal gedreven. Volgens mij ligt hier een belangrijke sleutel naar succes en het verschil tussen het hebben van een ‘Goed plan in de la’ en eenPlan dat werkt’!

Bedrijfsplan

 

Kern van het bedrijfsplan

  • Iedereen in het bedrijf draagt bij aan het plan.
  • 10 Pagina’s max
  • Samenvatting op 1 A4
  • Zichtbaar & toegankelijk voor iedereen binnen het bedrijf

Beperk ‘t aantal prioriteiten & focus op beschikbare tijd en middelen. Stel SMART doelen: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch in Tijd.

We zijn iedereen elk kwartaal gaan informeren over de voortgang rondom een bepaald kwartaal thema en dit werkte als stok achter de deur. Het gebruik van die thema’s maakte het einddoel zichtbaar en begrijpelijk voor iedereen.

De bijeenkomsten waren wel even wennen in het begin. Door er een gezellige werklunch van te maken, wisten we het leuk en interactief te houden. Tom en zijn team kregen weer wind onder de vleugels.

5 Tips: Het plan voor succes!

Business Score onderscheidt 4 hoofddimensies waar elk bedrijf mee te maken heeft ; Markt, Product, Financieel en Mensen.

Markt Schijf Plan

‘De Markt’ omvat het Business Plan, de Marketing en Verkoop.

  1. DE MARKT: Verwerk de ervaringen van je klanten in je product.

Organiseer en voor alle feedback door op een gestructureerde manier in de nieuwe versies van je product.

  1. HET BUSINESSPLAN: Kies voor een redelijk plan met een excellente uitvoering.

Deze variant levert je in de praktijk veel betere resultaten op.

  1. MARKETING: Ken je klant en laat zijn stem overal in je bedrijf doorklinken.

Ken je doelgroepen en hun specifieke vragen en behoeften. Stem je marketingplan daar zo SMART mogelijk op af. Dan maak je doelen concreet en voortgang meetbaar.

  1. VERKOOP: De top 20% van je klanten is goed voor meer dan 100% van je winstmarge.

Ontwikkel een plan waarbij je jouw klanten indeelt naar omzet, bijdrage in winstmarge en aandacht die ze krijgen. Als je dat heel goed doet, gaan klanten je spontaan aanbevelen in hun netwerk. Dat is gaaf: groeien via klanten die enthousiast zijn over jouw bedrijf.

  1. DISCIPLINE: Voer je plan met focus en discipline uit.

Dan zul je succes oogsten en sluit je de ring in je plannenmakerij.

Volg deze tips, dan heb je niet alleen een goed plan, maar kun je elke droom succesvol waarmaken.

Ik zou je willen vragen om deze mail door te sturen naar 1 persoon in je netwerk die hier baat bij zou hebben.

Dit was het tweede e-paper in de reeks van E-papers over BusinessScore en de route naar succes voor elke ondernemer (alle delen zijn hier te vinden) gebaseerd op het Business Score Manifesto. 
Robert van Laren – Business ScoreRobert van Laren

Robert van Laren

About Robert van Laren

Leave a Reply

Robert van Laren BusinessScore
Goed dat u de eerste stap naar optimale groei wilt zetten. Laat uw gegevens achter om zo snel mogelijk te starten met BusinessScore.